Endringer i ledelsen

Under Åpen folkekirkes landsmøte torsdag 11. mars ble Jens A. Bjelland og Ole Kristian Bonden takket av som medlemmer av arbeidsutvalget i Åpen folkekirke. Inn kommer Eiel Holten (t.v.) og Sveinung Moesgaard Skjesol.

Bjelland og Bonden ble valgt som styremedlemmer for to år på årsmøtet i 2019. På årsmøtet i 2020 besluttet organisasjonen å endre styrestrukturen, slik at et landsstyre bestående av representanter for alle regionlag møtes noen ganger i året, mens et arbeidsutvalg bestående av 8 valgte personer leder organisasjonen i det daglige. Leder for arbeidsutvalget og Åpen folkekirke er Gard Sandaker-Nielsen.

Årsmøtet i 2020 bestemte også å legge om fra årsmøter til landsmøter, som ikke avholdes hvert år. 2021 er et pauseår, mens det blir landsmøte både i 2022 og 2023. Dermed var det landsstyret som etter innstilling fra valgkomiteen enstemmig samlet seg om Holten og Moesgaard Skjesol som nye AU-medlemmer.

Brenner for diakoni

Eiel Holten (51) er utdannet teolog, ordinert prest og jobber til daglig som seniorrådgiver for Kirkens Bymisjon i Bergen. Han er menighetsrådsleder og opptatt av at lokalkirken skal oppleves som åpen for alle.

-Jeg brenner for en diakonal kirke som følger Jesus, bygger fellesskap og gode lokalsamfunn. Og jeg er opptatt av at kirka skal være en attraktiv arbeidsplass og ha gode organisatoriske rammebetingelser som svarer til vårt oppdrag, sier Holten etter at valget ble klart.

-Dreiv meg ut av kyrkja

Sveinung Moesgaard Skjesol (50) er nordtrønder, bosatt i bygda Biri ved Mjøsa. Han er utdannet i nasjonaløkonomi, gift med soknepresten i Biri og arbeider som prosjektleder i et lite softwarefirma på Hamar.

Skjesol vokste opp i KFUK-KFUM og som ung voksen kom han inn i striden om homofiles plass i kirken. Den tunge diskrimineringen han så drev ham etter hvert ut av kirken. I 2014 hadde han akkurat funnet sin plass igjen i kirken, da Kirkemøtet det året ikke klarte å finne en løsning på spørsmålet om vigsel for alle. -Eg er takksam for dei som såg høvet i det nye valgreglementet og skipa Open Folkekyrkje, med tydeleg mål om å skape endring. Eg vart medlem i juni 2014, sier Skjesol i dag, og fortsetter:

-Den store suksessen og sigrane til Open folkekyrkje er synlege og viktige. Men skal kyrkjedemokratiet leve framover, må vi arbeide med å auke kyrkjefolket sin kjennskap til dette unge og skjøre demokratiet.

Solid arbeidsutvalg

I tillegg til de to nyvalgte, består arbeidsutvalget av Gard Sandaker-Nielsen (leder), Kristin Gunleiksrud Raaum, Nell Gaalaas-Hansen, Karin-Elin Berg, Terje Damman og May-Eldri Hanssen.