Hamar bispedømme

Regionlaget i Hamar bispedømme ble stiftet på medlemsmøte for medlemmer fra bispedømmet, på Elverum 22. november 2016.

Nåværende styreleder er Finn R. Huseby.

Listeforslaget er klart

Åpen Folkekirke i Hamar bispedømme har 25. april levert listeforslag til valget til bispedømmeråd/kirkemøte. Her våre to toppkandidater Gunhild Tomter Alstad og Finn Huseby, som leverer dokumentet til stiftsdirektør Freddy Knutsen.

Åpen folkekirke vant kirkevalget i 2015. Dette har blant annet ført til at kirkemøtet i 2017 vedtok liturgi for vigsel av likekjønnede. Kirkerådet har også utnevnt flere nye biskoper, og i 2019 har vi for aller første gang flere kvinnelige enn mannlige biskoper i Norge.

Også i Hamar bispedømme vant Åpen folkekirke valget i 2015, og fikk inn fire av sju valgte representanter. Organisasjonen har nå levert kandidatliste til kirkevalget i 2019. Lista har 18 navn med kandidater fra alle prostier i bispedømmet, med ulik alder og yrkesbakgrunn. Her finnes både kontinuitet og fornyelse, og så vel engasjert ungdom som lang erfaring fra politisk og kirkelig arbeid som vil kunne være svært verdifullt i videre arbeid i bispedømmeråd og kirkemøte.

Åpen folkekirke vil arbeide videre for at Den norske kirke skal være:

• Åpen for alle som vil høre til, slik at et mangfold av mennesker, trass i ulikheter, kan kjenne seg sett, respektert og ivaretatt.
  • Et tilholdssted også for de som ikke har så mange ord for sin tro, men som søker til kirka ved livets store og små anledninger, eller når livet blir tungt.
  • En demokratisk virksomhet hvor meninger kan brytes i åpne diskusjoner.
  • En aktiv stemme i samfunnsdebatten.
  • Initiativtaker til dialog og samarbeid mellom tros- og livssynssamfunn.
  • Til stede i alle byer og bygder i landet vårt.
  • Et sted der ingen diskvalifiseres eller diskrimineres på bakgrunn av kjønn, samlivsform, seksuell orientering, funksjonsnivå, alder eller etnisitet.

Det første styremøtet i regionlaget ble holdt tirsdag 6. desember 2016, med disse tilstede:

Første styremøte i ÅF Hamar, 6. desember 2016.
Første styremøte i ÅF Hamar, 6. desember 2016. Finn, Sevat, Gunhild og Sveinung.

Dokumenter og referater fra ÅF Hamar

Du finner vår facebookside her

Vil du engasjere deg i det lokale arbeidet i Hamar bispedømme?

Kontaktinformasjon:
Leder av regionlagsstyret: Finn R. Huseby