Trosbekjennelse i pandemiens tid

Tre innledninger til digital samtale ved Halvor Moxnes.

Åpen folkekirke inviterer alle medlemmer til tre digitale møter med professor emeritus Halvor Moxnes fra Teologisk fakultet ved Universitet i Oslo. Han vil innlede til samtale om trosbekjennelse i pandemien.

Han skriver selv om seminarrekken:

– Vi tror alltid i en bestemt tid. Og nå er en tid med pandemi, som har vart i over et år, og som har preget oss alle. Nedstengt, innelukket, utelukket, engstelige – situasjonen tvinger oss til å tenke over livet, hva tror og håper vi, hva betyr det nå å være menneske?

Jeg har ikke svarene, men kan prøve å starte en samtale med utgangspunkt i trosbekjennelsen annet ledd: «Jeg tror på Jesus Kristus.» Jeg vil ta opp noe jeg er blitt mer og mer opptatt av: TOMROMMET I trosbekjennelsen. Mellom «født av jomfru Maria» og «pint under Pontius Pilatus» ligger hele Jesu liv, alt han sa og gjorde som kan gjøre de andre delene av bekjennelsen forståelige. Derfor vil jeg prøve å i tre innledninger å ta fram sider av Jesu liv og forkynnelse som belyser hva vi tror, i lys av pandemien.

1: «Jeg tror på Jesus Kristus – som levet blant mennesker i krise» – onsdag 28. april:

Opptak fra seminaret hos Åpen folkekirke:

Trosbekjennelse skjer alltid i en krisesituasjon. Troskjennelsen ved dåpen peker på at den kommer som svar på «forsakelsen,» dvs. «Jeg tar avstand fra Djevelen og alle hans gjerninger.» Evangeliene forteller hvordan Jesus levet blant mennesker i krise: Markusevangeliet har 7 fortellinger bare i de tre første kapitlene om Jesus som helbreder mennesker fra sykdom og besettelser.

2: – som forkynte Guds rike for fattige» – torsdag 20. mai

Guds rike var det sentrale budskap i Jesu forkynnelse, men hva betyr det at han forkynte for fattige? Retorikken rundt korona pandemien har vært at «vi er alle i samme båt» – men det stemmer ikke – vi vet og ser nå tydeligere at det er de fattige som lider mest og betaler den høyeste pris. Hvilken kraft er det i forkynnelsen av Guds rike i dag?

3: – som kalte mennesker til fellesskap» – torsdag 17. juni kl 20-21

Den siste innledningen , «Jeg tror på Jesus Kristus som kalte mennesker til å følge seg,» tar utgangspunkt i det som mer enn noe annet har preget tiden under  pandemien for de fleste av oss: vi har gått tur! Det inspirerer til å flytte perspektivet fra «tro» som våre meninger om Jesus Kristus til bevegelse: å følge, å forlate, å komme, og tro som «vei» vi går på. Jeg låner bildet av pilegrimen som inspirasjon til å tenke om våre liv i forlengelsen av pandemien! Og jeg slutter med å spørre om hvordan «pint, korsfestet, død og begravet» blir åpnet opp til et fellesskap med Jesus når vi ser dem i lys av Jesu liv sammen og med mennesker.