Om Åpen folkekirke

Åpen folkekirke ønsker en kirke som fremmer menneskeverdet og motarbeider diskriminering. En kirke hvor alle skal erfare at de er hjertelig velkommen.

Åpen folkekirke er den første organisasjonen som har formulert en plattform og et valgprogram, og stilt egne lister til bispedømmerådsvalg i de fleste bispedømmene i Den norske kirke. Dette skjedde første gang i Kirkevalget i 2015. Da stilte Åpen folkekirke lister i 9 av de 11 bispedømmene.

Åpen folkekirke ble stiftet 11. juni 2014 ved et stiftelsesmøte i Oslo. I Kirkevalget i 2015 vant organisasjonen flertall i flere av landets bispedømmeråd og i Kirkemøtet, noe som resulterte i at Kirkemøtet i 2017 vedtok en liturgi for vigsel av likekjønnede par. Dette var organisasjonens fremste kampsak i valget i 2015.

Ved Kirkevalget i 2019 stilte Åpen folkekirke lister i alle 11 bispedømmer, og vant igjen et flertall blant de ordinært valgte medlemmene til Kirkemøtet. Organisasjonens kandidat, Kristin Gunleiksrud Raaum, ble på Kirkemøtet i 2020 gjenvalgt som leder i Kirkerådet.

Mellom landsmøtene ledes Åpen folkekirke av et landsstyre bestående av representanter for regionlagsstyrene og arbeidsutvalget. Arbeidsutvalget består av 8 personer og velges direkte på landsmøtet. Leder i Åpen folkekirke har siden 2016 vært Gard Sandaker-Nielsen.

Se også:

Les mer om våre styrende organer og regionlag

Les våre vedtekter

Les om vår plattform

Les på vårt program for 2023 – 2027 (bokmål – nynorsk – nordsamisk)

Retningslinjer for nominasjonsprosessen i Åpen folkekirke til Kirkevalget i 2023

Våre opplysninger i Brønnøysundregistrene