Åpen folkekirke er garantisten for en inkluderende kirke

Debattinnlegg skrevet av Karin-Elin Berg, leder av Borg bispedømmeråd og 1.-kandidat på Åpen folkekirkes liste i Borg. Først publisert i Fredrikstad blad. Les i avisen her.

Det har nettopp vært Pride i Fredrikstad, og Den norske kirke var tydelig til stede og deltagende, både gjennom å arrangere Regnbuemesse, ha åpen kirke og gå i Pride-paraden. Ved mange kirker ble det også flagget med Pride-flagg. Dette er en god oppfølging av vedtaket bispedømmerådet nylig gjorde om å være en åpen og inkluderende kirke også i forbindelse med Pride.

Mye har skjedd i Den norske kirke gjennom de siste årene. Noe skyldes generell holdningsendring, men mange endringer har skjedd fordi Åpen folkekirke ble dannet og gjennom sitt politiske arbeid har sørget for politiske prosesser og vedtak som har endret kirken, åpnet den og gjort den mer tilgjengelig for nye grupper.

Siden Åpen folkekirke fikk flertall ved kirkevalget for åtte år siden har vi fått gjennomslag for mange, viktig saker som har bidratt til dette.

Nasjonalt har vi blant annet:

• Vedtatt at også likekjønnede par kan gifte seg i sin lokale kirke.
  • Innført ny vigselsliturgi som kan brukes av alle.
  • Opprettet et eget LHBT-utvalg.
  • Gjennomført arbeidsmiljøundersøkelse med fokus på forholdene for LHBT+.
  • Fjernet muligheten for kirkelige arbeidsgivere til å vektlegge samlivsform ved tilsettinger.

I tillegg har vi i Borg bispedømmeråd blant annet:

• Innført en mangfoldserklæring i alle stillingsutlysninger.
  • Vedtatt at diskriminering ikke skal skje i Borg, og at bispedømmerådet vil arbeide for at mennesker med LHBT+ identitet skal bli anerkjent og ha like rettigheter.
  • Vedtatt at bispedømmerådet ønsker bred deltagelse på «Kirken på Pride».
  • Oppfordret alle menigheter til å feire «Regnbuemesser».

Vi som representerer Åpen folkekirke i Borg er fornøyd med det vi har oppnådd, men vi vet at jobben ikke er ferdig. Derfor håper vi på nytt mandat for å videreføre den positive utviklingen som Den norske kirke er i. Andre lister som stiller til valg ønsker en annen utvikling.

Åpen folkekirke er garantisten for at kirken skal bli stadig mer åpen og inkluderende. Gi oss din støtte til vårt arbeid, og stem Åpen folkekirke ved kirkevalget!