Retningslinjer for nominasjonsprosessen

Retningslinjer for nominasjonsprosessen i Åpen folkekirke til Kirkevalget i 2023

Åpen folkekirke skal ha en god og forutsigbar prosess for å etablere lister forut for Kirkevalget i 2023. Disse retningslinjene skal sikre dette, og bidra til at Åpen folkekirke stiller til valg med demokratiske og godt forankrede lister i alle bispedømmer.

1. ETABLERING AV NOMINASJONSKOMITEEN

1.1 Regionlaget skal velge nominasjonskomité, enten på årsmøtet eller et medlemsmøte. Landsstyret kan be arbeidsutvalget om å starte nominasjonsarbeidet der regionlag ikke selv har startet arbeidet. Regionlag kan også selv be Landsstyret om hjelp i nominasjonsprosessen.

1.2 Nominasjonskomitéen bør velges innen 30. juni og senest innen 1 september 2022, og består av leder, nestleder og 1-3 øvrige medlemmer.

2. RETNINGSLINJER FOR NOMINASJONSKOMITEEN (MANDAT)

2.1 Nominasjonskomiteens oppgave er å utarbeide forslag til valgliste som skal behandles av et nominasjonsmøte.

2.2 Nominasjonskomiteen oppfordres til å sende brev til alle menigheter i bispedømmet med forespørsel om aktuelle kandidater. Kirkemøtet har i §5-3  vedtatt at «Valgrådet skal sende en oppfordring til menighetsrådene og ungdomsrådet i bispedømmet om innen 1. februar i valgåret å innhente forslag til leke kandidater til Nominasjonskomiteens liste. Nomineringsgruppene kan også henvende seg til menighetsråd og ungdomsrådet på samme måte. Menighetsrådene og ungdomsrådet oppfordres til å sende forslag til kandidater til både nominasjonskomiteen og nomineringsgruppene. Menighetsrådet og ungdomsrådet kan foreslå kandidater fra hele bispedømmet. Forslagene kan sendes til nominasjonskomiteen etter § 6-2 og alle nomineringsgruppene.»

2.3 Åpen folkekirke bør søke å ha en balansert liste med hensyn til kjønn, alder og geografi. Listeforslaget skal etter valgreglene «inneholde minst 40 prosent kandidater av hvert kjønn, minst 20 prosent kandidater som er under 30 år samt kandidater fra minst tre prostier i bispedømmet. Minst en av kandidatene under 30 år bør plasseres på en av de tre øverste plassene på listen. Kandidater som fyller 30 år i valgåret regnes i denne sammenheng som under 30 år.» I Åpen folkekirke bør vi så lagt det lar seg gjøre sette en kandidat under 30 på en av de tre øverste plassene.

2.4 Den som er eller blir medlem av Åpen folkekirke kan nomineres til listen.

2.5 Nominasjonskomiteen fremlegger sitt forslag for regionlagets medlemmer innen 1. januar 2023. Sammen med nominasjonskomiteens innstilling skal det legges ved en liste over samtlige innkomne forslag til kandidater. Det bør gjennomføres intervju med de 6 –7 øverste kandidatene før nominasjonen er endelig.

2.6 Nominasjonskomiteen har ansvar for at nominasjonsprosessen blir åpen og inkluderende.

3. NOMINASJONSMØTET

3.1 Regionlagsstyret innkaller til et nominasjonsmøte som skal avholdes innen 1. februar 2023. Innkallingen sendes senest tre uker før møtet. Nominasjonsmøtet kan avholdes fysisk eller digitalt.

3.2 Nominasjonsmøtet består av alle regionlagets medlemmer som har vært medlem i minst én måned og har betalt medlemskontingent for 2023. Nominasjonsmøtets medlemmer har én stemme hver. Nominasjonsmøtet er vedtaksdyktig når det er rett innkalt.

3.3 På nominasjonsmøtet fastsettes listen med de endringer som fremkommer i møtet.

3.4 Personen som velges som 1. kandidat er talsperson for listen, eventuelt i sammen med 2. kandidat.

3.5 Det kan gis stemmetillegg til det antallet kandidater Kirkemøtet åpner for.

3.6 Regionlagsstyret er ansvarlig for å melde inn listen. Det det ikke er etablert regionlag har styret i Åpen folkekirke ansvar for å melde inn listen.

4. OM KANDIDATER

4.1 Som representant for Åpen folkekirke forventes det at man er medlem av organisasjonen gjennom hele perioden.

4.2 Kandidatene må være innstilt på å sette av tilstrekkelig tid til valgkamp og arbeid for å utvikle både organisasjonen og kirken regionalt og nasjonalt etter valget. Dette gjelder spesielt for de øverste kandidatene.

4.3 Kandidatene er forpliktet på Åpen folkekirkes plattform og program.

4.4 Dersom ¾ av kirkemøtets ÅF-representanter er enige om på hvilken måte Åpen folkekirkes plattform og program best ivaretas i en konkret sak, kan representanter pålegges å stemme deretter. Det samme gjelder i bispedømmerådssaker.

4.5 Kandidatene forventes å delta på årsmøter i regionlag og sentralt.

4.6 Representanter for Åpen folkekirke som mottar honorar for kirkelige verv, betaler 10 % av dette til Åpen folkekirke. Ordningen er frivillig.

Vedtatt på Åpen folkekirkes landsmøte 20. mars 2022. Punktene 2.2 og 2.3 ble oppdatert på landsstyremøtet 24. oktober 2022, for å være i tråd med vedtak gjort av Kirkemøtet i september 2022.