– Fortsatt mye arbeid som gjenstår

– Det er gledelig at vi kan se en så positiv holdningsendring blant kirkens ansatte til likekjønnet samliv. Det betyr at hardt arbeid har gitt resultater. Samtidig er det mye som gjenstår før vi er fornøyde, sier leder i Åpen folkekirke, Gard Sandaker-Nielsen, om den nye arbeidslivsundersøkelsen i Den norske kirke.

Fredag 30. oktober la Fafo Institutt for arbeidslivs- og velferdsforskning og KIFO Institutt for kirke-, religions- og livssynsforskning fram resultatene av arbeidslivsundersøkelsen. Undersøkelsen er bestilt av Kirkerådet på bakgrunn av bekymringsmeldinger om arbeidsmiljøet for ansatte med LHBT-identitet i kirken.

Diskriminering skjer fortsatt
Åpen folkekirke har programfestet å få slutt på diskriminering av LHBT-personer i ansettelsesprosesser. Senest på årsmøtet i 2020 ble LHBT-utvalgets arbeid løftet fram som et sentralt element i ÅFs strategi for en åpnere og rausere kirke. For selv om mye er blitt bedre, er det fortsatt mye som gjenstår.

– Det er alvorlig, men ikke overraskende, at en av fem LHBT-respondenter har opplevd diskriminering. Dette bør ikke kirken være seg bekjent av. Vi i Åpen folkekirke jobber for at kirken skal slutte å diskriminere, og behandle og anerkjenne ansatte med LHBT-identitet på lik linje med alle andre arbeidstakere. Det er klart det sliter på å være en «sak» og at det er utfordrende å leve med ulike syn i kirken på sin egen person og evne til å elske. Nå har vi som arbeidsgivere i kirken fått viktige tilbakemeldinger som må følges opp, sier Sandaker-Nielsen.

Mange har en positiv holdning
Til kirken.no sier Arne Grønningsæter i Fafo, som har ledet arbeidet med forskningsrapporten, at det mest overraskende var de positive holdningene: Mer enn 70 prosent av de ansatte i kirka har et positivt syn på likekjønnet samliv.

– Flere av hovedfunnene kan oppsummeres i to parallelle fenomener: Arbeidsmiljøet vurderes positivt samtidig som det oppleves som svært belastende å tilhøre en gruppe som får livet sitt diskutert kontinuerlig. Under disse funnene er det mange positive fortellinger, men også noen svært problematiske, sier Grønningsæter.

Leder av LHBT-utvalget, prost Kristne Sandmæl, uttaler til kirken.no:
– Som arbeidsgiver skal Den norske kirke være opptatt av at kirken skal ha et godt arbeidsmiljø for alle sine medarbeidere. Gjennom denne undersøkelsen kartlegges hvordan arbeidsvilkårene er i kirken, i lys av mange års debatt om homofili og likekjønnet vigsel. Nå foreligger resultatene, og ut fra disse har vi et godt grunnlag for å fortsette arbeidet med å sikre et godt arbeidsmiljø for alle medarbeidere.

Les hele rapporten her.