Sterkere enn noen gang

Åpen folkekirke avholdt årsmøte lørdag 7. mars. Blant sakene var åpne kirker, rigging av organisasjonen for framtida, ivaretakelse av ansatte med LHBT-identitet i kirken og bruk av samisk språk i gudstjenestene. Organisasjonen feiret valgseieren i kirkevalget 2019, og gjenvalgte Gard Sandaker-Nielsen som leder.

Åpen folkekirke vokser. Derfor var en av hovedsakene på årsmøtet 2020 hvordan organisasjonen skal rigges framover. Det ble vedtatt at dagens styre og årsmøte erstattes med et landsstyre, et arbeidsutvalg og et landsmøte. Grepet sikrer en mer geografisk jevn fordeling av mandatene i de styrende organene i organisasjonen, og tar konsekvensen av at Åpen folkekirke nå er en levende organisasjon i alle bispedømmene i Den norske kirke.

Gard Sandaker-Nielsen
Gard Sandaker-NIelsen ble gjenvalgt som leder for Åpen folkekirke.

Åpen folkekirke leverer. Et høydepunkt på årsmøtet var da tidligere leder i Den norske kirkes LHBT-utvalg, Eleanor Brenna, la fram en orientering av utvalgets arbeid så langt. En arbeidslivsundersøkelse er nå sendt ut til alle ansatte i Den norske kirke, og der vil det for første gang bli spurt blant annet om ansatte opplever diskriminering som følge av seksuell legning i Den norske kirke. Arbeidet er frukt av at det for første gang er nedsatt et utvalg for å jobbe med spørsmål knyttet til LHBT i vår kirke hvor flertallet av medlemmene selv har LHBT-identitet. At dette nå er på plass, er en stor seier for Åpen folkekirke, i arbeidet for en mer inkluderende folkekirke.

Eleanor Brenna legger frem orientering om LHBT-utvalget

Helgen ble innledet med samling for delegatene til Kirkemøtet i Oslo bispegård, fredag ettermiddag. Med mange nye delegater, ble det en god samling i forkant av årets Kirkemøte, som finner sted i Trondheim i april.

Åpen folkekirke er som sterkere enn noen gang på vei inn i denne fireårige styringsperioden av Den norske kirke. Medlemsvekst, robust økonomi og en organisasjon rigget for framtiden lover godt for årene som kommer. Vi gleder oss!

Så snart protokollen fra årsmøtet er klar og undertegnet, legges den ut her.