Årsmøte 2020

Åpen folkekirkes årsmøte for 2020 avholdes på MF vitenskapelig høyskole i Gydas vei 4 på Majorstua i Oslo. Møtet starter den 7. mars kl. 10:30 og det forventes at årsmøtet avsluttes innen kl. 17:00.

Åpen folkekirke er en medlemsorganisasjon som styres av medlemmene. Vi har lagt bak oss et år med intens jobbing for å sikre seier i kirkevalget. Det klarte vi! Med over halvparten av stemmene i valget og 39 medlemmer i bispedømmeråd/Kirkemøtet har vi befestet posisjonen vår. Nå kan vi fortsette å jobbe for at Den norske kirke skal utvikle seg som en åpen, inkluderende og demokratisk folkekirke. For å lykkes med prosjektet vårt, trenger vi mange med på laget. Vi håper alle våre medlemmer ønsker å delta!

Om innkalling, forslagsfrist og sakspapirer

Årsmøtet er Åpen folkekirkes høyeste organ. Årsmøtet består av organisasjonens medlemmer. Medlemskap som er tegnet minst en måned før årsmøtet gir stemmerett. I henhold til vedtektene §3 skal det kalles inn til ordinært årsmøte som holdes senest mars måned. Innkallingen skal sendes medlemmene senest to måneder før møtet finner sted. Forslagsfrist for medlemmene til å fremme saker er senest en måned før årsmøtet. Sakspapirer til årsmøtet skal sendes ut senest to uker før møtet finner sted.

Viktige datoer:

• Forslag til endringer av Åpen folkekirkes vedtekter må være medlemmene i hende 2 ukerfør møtet avholdes. For at styret skal kunne holde denne fristen bes medlemmer som ønsker å foreslå vedtektsendringer om å fremme disse på epost til aapenfolkekirke@gmail.com innen 7. februar 2020.
  • Medlemmenes frist for å fremme forslag til saker til årsmøtet er 7. februar 2020.
  • Sakspapirene til årsmøtet vil bli sendt ut senest 22. februar 2020. Endringsforslag kansendes på epost frem mot møtet, eller legges frem på årsmøtet.

Hvilke saker skal årsmøtet behandle?
Etter vedtektene skal årsmøte behandle følgende saker:

❖ Valg av ordstyrer
❖ Valg av tre (3) representanter til å signere protokollen
❖ Årsmelding
❖ Regnskap og budsjett, kontingent
❖ Vedtektsendringer

❖ Valg av styremedlemmer og varamedlemmer
❖ Valg av valgkomite
❖ Valg av revisor

I tillegg skal vi blant annet behandle et forslag til videreutvikling av organisasjonen vår, samt andre mulige saker medlemmene foreslår innen fristen.

Styrevalg
Vedtektene sier dette om valg:
«Styret velges for 2 år. 3 medlemmer utgår hvert år. Hvert år velges også en 1. og 2. vararepresentant. Alle kan gjenvelges.»

Følgende personer ble valgt som styremedlemmer for to år i 2019, og står derfor ikke på valg:

❖ Kirsten M. Aase Finch
❖ Jens Bjelland Grønvold
❖ Ole Kristian Bonden

I tillegg ble Anne Marie Helland og Anna-Maja Helgesdotter Andersen valgt til varamedlemmer. På bakgrunn av at Kirsten M. Aase Finch fikk innvilget ett års permisjon fra oktober 2019, ble Sveinung Moesgaard Skjesol supplert som varamedlem på styrets møte 2. desember.

Det skal derfor velges:
❖ 4 styremedlemmer for to år
❖ 2 varamedlemmer for ett år

Valgkomiteen består av Åge Petter Christiansen, Karl Johan Kirkebø og Agnes Sofie Gjeset. Har du forslag til kandidater til de ulike posisjonene bes du kontakte valgkomiteen på aapetter@gmail.com. Valgkomiteens forslag til kandidater sendes ut sammen med sakspapirene. Valgkomiteen ber om at forslag er dem i hende innen 1. februar.

Påmelding til årsmøtet innen 26. februar via dette skjemaet. Deltakeravgiften på årsmøtet er satt til 250 kr. Denne dekker lokaler og lunsj. Åpen folkekirke har lite økonomiske midler, så reiseutgifter må bekostes av den enkelte. For deltakere med lang og kostbar reisevei, blir det mulig å søke om å få dekket deler av utgiftene.

Samling for medlemmer av Kirkemøtet
For medlemmer av Kirkemøtet og bispedømmeråd arrangeres det en samling fredag 6. mars fra kl. 12:00. Faste medlemmer og 1. vara er inviterte til å delta. Siden det er ny periode og det er viktig at delegasjonen til Kirkemøtet blir samlet, dekker Åpen folkekirke billigste reisevei. Samlingen blir i Oslo bispegård, St. Halvards plass 3, i Gamlebyen i Oslo.

Her finner du sakspapirene til årsmøtet: