Retningslinjer for nominasjonsprosessen i ÅF 2019

Retningslinjer for nominasjonsprosessen i Åpen folkekirke foran Kirkevalget i 2019

Vedtatt av årsmøtet 3. mars 2018

1. ETABLERING AV NOMINASJONSKOMITEEN

1.1 Regionlaget skal velge nominasjonskomité, enten på årsmøtet eller et medlemsmøte (fysisk eller via internett). Der det ikke er regionlag etablert, kan styret i Åpen folkekirke fremlegge for regionlagets medlemmer forslag til nominasjonskomite.

1.2 Nominasjonskomitéen velges innen 1. januar 2019, og består av leder, nestleder og 1-3 øvrige medlemmer.

2. RETNINGSLINJER FOR NOMINASJONSKOMITEEN (MANDAT)

2.1 Nominasjonskomiteens oppgave er å utarbeide forslag til valgliste som skal behandles av et nominasjonsmøte.

2.2 Nominasjonskomiteen oppfordres til å sende brev til alle menigheter i bispedømmet med forespørsel om aktuelle kandidater.

2.3 Åpen folkekirke bør søke å ha en balansert liste med hensyn til kjønn, alder og geografi.

2.4 Den som er eller blir medlem av Åpen folkekirke kan nomineres til listen.

2.5 Nominasjonskomiteen fremlegger sitt forslag for regionlagets medlemmer innen 1. april 2019. Sammen med nominasjonskomiteens innstilling skal det legges ved en liste over samtlige innkomne forslag til kandidater.

2.6 Nominasjonskomiteen har ansvar for at nominasjonsprosessen blir åpen og inkluderende.

3. NOMINASJONSMØTET

3.1 Regionlagsstyret innkaller til et nominasjonsmøte innen 25. april 2019. Innkallingen sendes senest tre uker før møtet.

3.2 Nominasjonsmøtet består av alle regionlagets medlemmer som har vært medlem i minst to uker. Nominasjonsmøtets medlemmer har én stemme hver. Nominasjonsmøtet er vedtaksdyktig når det er rett innkalt.

3.3 På nominasjonsmøtet fastsettes listen med de endringer som fremkommer i møtet.

3.4 Personen som velges som 1.kandidat er talsperson for listen, eventuelt sammen med regionlagets leder.

3.5 1.kandidat kan gis stemmetillegg, dersom Kirkemøtet åpner for dette.

3.6 Regionlagsstyret er ansvarlig for å melde inn listen. Det det ikke er etablert regionlag har styret i Åpen folkekirke ansvar for å melde inn listen.

4. OM KANDIDATER

4.1 Som representant for Åpen folkekirke forventes det at man er medlem av organisasjonen gjennom hele perioden.

4.2 Kandidatene må være innstilt på å sette av tilstrekkelig tid til valgkamp. Dette gjelder spesielt for de øverste kandidatene.

4.3 Kandidatene er forpliktet på Åpen folkekirkes plattform og program.

4.4 Dersom ¾ av kirkemøtets ÅF-representanter er enige om på hviken måte Åpen folkekirkes plattform og program best ivaretas i en konkret sak, kan representanter pålegges å stemme deretter. Det samme gjelder i bispedømmerådssaker.

4.5 Kandidatene forventes å delta på årsmøter i regionlag og sentralt.

4.6 Representanter for Åpen folkekirke som mottar honorar for kirkelige verv, betaler 10 % av dette til Åpen folkekirke. Ordningen er frivillig.