I Dagen: Leder i Åpen folkekirke svarer om valgordning, deltagelse og demokrati i Dagen.no

Egil Morland i Frimodig kirke omtaler i Dagen 3. juli Åpen folkekirke i lite positive ordelag. Det lever jeg godt med. Det som er verre, er hvordan han omtaler og karakteriserer mange av Den norske kirkes medlemmer.

Morland hopper bukk over at Den norske kirke er en folkekirke som er geografisk inndelt i sokn. Det finnes ikke «nominelle medlemmer» i Den norske kirke. Vi har døpte medlemmer. Selv om det kanskje ikke er godt nok for Morland og Frimodig kirke, er det godt nok for Den norske kirke og for oss i Åpen folkekirke. Det er disse menneskene som utgjør folkekirken vår.

Det var tverrpolitisk enighet da Stortinget la et styrket kirkedemokrati som premiss for å avskaffe statskirken. Kirkemøtet har ved flere anledninger med overveldende flertall vedtatt at kirkevalget skal skje samtidig og i umiddelbar nærhet til offentlige valg. Morland og Frimodig kirke ønsker seg tilbake til tidene da kirkevalget foregikk etter en helt vanlig gudstjeneste hvor kun «de skikkelig kristne» deltok.

Vi i Åpen folkekirke håper de ikke kommer i posisjon til å realisere denne visjonen. Vår jobb er ikke å dømme mennesker og måle deres tro og tvil. Derimot både kan og skal vi åpne kirkene for alle og legge til rette for at nåden forkynnes.

Vi i Åpen folkekirke tar folks medlemskap i kirken og deres tro på alvor, og mener at alle som er medlemmer bør være med å velge kirkens lederskap. Alt for lenge var kirkevalgene for de få. I en landsdekkende folkekirke må demokratiet og valg gjennomføres på en annet måte enn i en forening.

Åpen folkekirke har bidratt til at velgerne skal ha tydelige alternativer å velge blant. At Frimodig kirke kommer etter og i dette valget bidrar med et nytt alternativ er positivt for kirkedemokratiet.

Med stemming på nett på kirkevalget.no fra 10. august, tar kirken et nytt steg for at valget skal være for de mange. Det er vi glade for, og håper at medlemmene benytter seg av muligheten. En stemme på Åpen folkekirke er en stemme på et sterkt demokrati og en kirke som ikke gjør forskjell på folk. – Gard Sandaker-Nielsen, leder i Åpen folkekirke.