God stemning på boklansering i Kulturkirken Jakob

Det ble en kveld med engasjerende samtaler og inspirerende toner da Åpen folkekirke mandag 3. oktober inviterte til boklansering i Kulturkirken Jakob i Oslo.

– Med lanseringen av boken «En kirke for folk flest?» gir Åpen folkekirke et bidrag til å utvikle en folkekirketeologi. Det er Stortinget som har vedtatt i Grunnloven at Den norske kirke er en folkekirke, men hva betyr det faktisk i 2022 og hva bør det bety framover? Vi har nå angitt en retning for hvordan vi tenker om folkekirken, og denne samtalen håper vi mange vil engasjere seg i framover, sier leder i Åpen folkekirke Gard Sandaker-Nielsen, før han fortsetter:

– Det var inspirerende å høre lederne av Unge Høyre og AUF, Ola Svenneby og Astrid Hoem, reflektere. De hadde et tydelig engasjement for folkekirken og delte noen tankevekkende erfaringer med oss. Dette er viktige fortellinger om hvordan kirken både kan åpne opp og stenge dører. Jeg håper at vi sammen med ungdomspartiene kan få opp valgdeltakelsen ved neste års kirkevalg og sikre at flere unge engasjerer seg i utviklingen av folkekirken.

I boken «Kirke for folk flest?», har Åpen folkekirke samlet femten artikler som på ulike måter belyser folkekirken. Redaktører for boken, som i sin helhet er utgitt som et nummer av Nytt norsk kirkeblad ved Teologisk fakultet ved Universitetet i Oslo, er prost i Elverum Ole Kristian Bonden, professor og dekan ved Universitetet i Oslo, Teologisk fakultet, Aud Tønnesen og professor emeritus ved Universitetet i Oslo, Teologisk fakultet, Halvor Moxnes.

Har du lyst til å bidra til Åpen folkekirkes arbeid, kan du bruke vippsnummer #85796. Alle foto: Marius Berge Eide.

Leder i Åpen folkekirke Gard Sandaker-Nielsen i samtale med leder av AUF Astrid Hoem, leder av Unge Høyre Ola Svenneby og Oslo-biskop Kari Veiteberg.
Kristin Gunleiksrud Raaum, leder i Kirkerådet for Den norske kirke og generalsekretær i Norske kirkeakademier, Erik Hillestad, daglig leder i Kirkelig Kulturverksted, Ingrid Staurheim, fagdirektør i arbeidsgiverforeningen KA og skrevet ph.d-avhandling om kirkebyggets betydning for tilhørighet og livstolkning og Silje Kivle Andreassen, sokneprest i Holmlia har samtalte med Gard Sandaker-Nielsen med utgangspunkt i sine bidrag i boken.
Ole Kristian Bonden, medredaktør og prost i Elverum presenterte arbeidet med boka.
Sanger og musiker Knut Anders Sørum bidro til å løfte taket i kulturkirken. Skuespiller Tone Mostraum fremførte trosbekjennelsen «Jeg tror» av Linn Skåber.