Forventer at kirken ikke diskriminerer

Det må bli en slutt på at arbeidsgivere i Den norske kirke benytter seg av unntak fra likestillings- og diskrimineringsloven i ansettelsessaker. Det fremholder landsstyret i Åpen folkekirke i en uttalelse.

Helgen 19.-20. september var landsstyret i Åpen folkekirke samlet til todagersmøte på Gardermoen. På dagsorden stod blant annet en feiring av at Agder og Telemark bispedømme uken før møtet vedtok å slutte å spørre om søkernes samliv ved ansettelser. Unntaket fra likestillings- og diskrimineringsloven gir ikke anledning til å diskriminere heterofile samboere, men kan brukes til å luke ut søkere med LHBT-identitet som lever i parforhold.

Selv om Åpen folkekirke fikk gjennomført snuoperasjonen i Agder og Telemark bispedømme, er jobben fortsatt ikke ferdig. Landsstyret vedtok derfor følgende uttalelse:

Åpen folkekirke forventer at det ikke lenger diskrimineres ved ansettelser og ber bispedømmeråd og andre arbeidsgivere i Den norske kirke avslutte praksisen med å benytte unntaksbestemmelsen i likestillings- og diskrimineringsloven.

Åpen folkekirke ber om at en helhetlig ansettelsespolitikk som ikke diskriminerer, blir lagt frem som en sak på Kirkemøtet.

Åpen folkekirke oppfordrer alle arbeidsgivere i Den norske kirke til å behandle rapporten som LHBT-utvalget legger frem i oktober 2020.