Kirkemedlemmene gir Åpen folkekirke fornyet tillit – VINNER 39 MANDATER i kirkevalget

Med over 50 prosent av stemmene og 39 medlemmer i bispedømmeråd og kirkemøtet har velgerne sørget for at Åpen folkekirke igjen har størst oppslutning i kirkevalget.

– Det er gledelig at så mye som over 50 prosent gir oss fornyet tillit. Vi har fått bekreftet et solid mandat fra grunnplanet i kirka. Folket ønsker en åpen folkekirke. Vi gikk til valg på et bredt program med mange saker. Nå er vi motivert for å arbeide videre både lokalt og nasjonalt, sier leder i Åpen folkekirke Gard Sandaker-Nielsen.

Agder og Telemark – 4 mandat
Bjørgvin – 3 mandat
Borg – 4 mandat
Hamar – 4 mandat
Møre – 3 mandat
Nidaros – 3 mandat
Nord-Hålogaland – 4 mandat
Oslo – 4 mandat
Stavanger – 3 mandat
Sør-Hålogaland – 3 mandat
Tunsberg – 4 mandat

– Med flere lister til valg, var det ikke å vente at vi skulle kopiere brakseieren fra 2015. Den gangen fikk vi 61%, nå lander vi altså over 50 prosent. Det er vi glade for! Vi ser en nedgang i valgdeltakelsen fra sist, det er vi ikke fornøyde med. Vårt mål i Åpen folkekirke er at den skal gå videre opp over tid. Her har hele kirka en jobb å gjøre, sier lederen av Åpen folkekirke, før han fortsetter:

-Bønnelista gjorde også et godt valg, og bidro med å gi reelle listealternativ til velgerne. Vi må stimulere til at flere stiller lister med felles program, og avvikle ordningen med nominasjonskomitéenes personfokuserte lister. Også dette valget viste at valgordningen med ulike typer lister er for krevende for velgerne.

Han avslutter med å understreke at Åpen folkekirke nå ser vi fram til å samarbeide med alle nye og gamle medlemmer i bispedømmeråd og kirkemøtet de neste årene til det beste for både kirke og folk.

Bilde som kan brukes:
Gard Sandaker-Nielsen Åpen folkekirke 2019