Åpen folkekirke er 5 år 11. juni! Kampen fortsetter

Kjære Norge!

La oss gratulere hverandre med dagen! 11. juni 2014 ble Åpen folkekirke stiftet på et stiftelsesmøte i Oslo. Målet var klart: Å stille til Kirkevalget i 2015 og forsøke å få virkeliggjort vedtak om en åpnere folkekirke. Den viktigste symbolsaken; å åpne kirka vår for vigsel også av ektepar av samme kjønn.

Velgerne svarte ved å gi Åpen folkekirke fantastiske 61% av stemmene på landsplan, og flertall av stemmene i 10 av 11 bispedømmer. Det ga oss muligheten til å virkeliggjøre ambisjonen, og fra februar 2017 har par av samme kjønn kunnet bli gift i alle landets kirker.

Vi har også, gjennom et flertall i Kirkerådet, utnevnt flere nye biskoper. I 2019 er det for aller første gang flere kvinner enn menn som er biskop i Den norske kirken. Det har alltid vært motsatt.

Saken om kirkelig vigsel for alle par er en viktig sak og samtidig en viktig symbolsak. Symbolsk, fordi den gir et tydelig signal om at kirka i kraft av sitt demokrati, sin lære og sin praksis vil ta imot folk på like vilkår uansett legning eller andre ulikheter.

Denne måten å være kirke på er vi ikke helt enige om i kirken. Det finnes grupper som ønsker å utfordre det Åpen folkekirke har oppnådd, og som stiller til valg eller organiserer stemmekampanjer for å ta tilbake makt som velgerne ga Åpen folkekirke i 2014.

Vi håper at vanlige folks stemmer på nytt vil høres i Kirkevalget 2019. Stem i september eller på forhånd, og vil du hjelpe ytterligere, så ønsker vi oss et bidrag til valgkampen.