Feiret Pride over hele landet

Denne bildekrusellen krever javaskript.

Sommeren er tiden for Pride – festivalen der vi feirer skeiv kjærlighet og mangfold – og Åpen folkekirke er med på festen.

Pride-sesongen startet med Bygdepride i Ørsta og Volda 10.-13. mai, blant annet med besøk fra kulturminister Trine Skei Grande. Fredag 11. mai gikk Bygdepride-paraden av stabelen, og Åpen folkekirkes lokallag i Møre stilte opp med over 50 deltakere. Over 2000 personer deltok totalt i paraden, som ble en stor suksess.

9. juni var turen kommet til Bergen og Regnbuedagene. Der stilte vi i paraden sammen med andre kirkevenner under banneret Kirken på Pride. Paraden satte ny rekord med over 10 000 deltakere, der kommunal- og moderniseringsminister Monica Mæland gikk først.

Flere steder melder seg på for å feire Pride, og 16. juni var det tid for parade i Inderøy i Trøndelag. Både sokneprest og kirkeverge gikk i tog for å vise at alle, uansett seksualitet og kjønn, er en viktig og selvfølgelig del av fellesskapet.

Siste uka i juni ble Oslo Pride arrangert. Det er landets største Pride-arrangement, og paraden ble rekordstor, med ditto oppslutning langs løypa. Åpen folkekirke gikk under eget banner med god oppslutning, midt mellom Kirken på Pride og KFUK-KFUM. Til sammen utgjorde vi et stort og tydelig kirkelig nærvær i paraden, og folk langs løypa heiet oss fram. Et stort høydepunkt i dagen var da biskop Kari Veiteberg ble tildelt årets Homofryd-pris fra hovedscenen i Pride Park etter paraden.

Siste lørdag i august er vi med i paraden under Skeive Sørlandsdager – bli gjerne med oss der!