Fortsatt forvirrende valgordning for Kirkevalget 2019

Åpen folkekirke har jobbet for at Kirkevalget i 2019 kun skal være basert på lister som har basis i et meningsfellesskap. Vi tapte avstemmingen i Kirkemøtet med noen få stemmer, så det vil fortsatt være en liste fra nominasjonskomiteen, i tillegg til listen fra Åpen folkekirke og andre grupper som eventuelt stiller liste.

– Dette er en dårligere valgordning for velgerne enn den vi har foreslått. Å fjerne nominasjonskomitéene ville vært et viktig steg på veien mot et bedre kirkedemokrati, sier lederen av Åpen folkekirke Gard Sandaker-Nielsen. Han fortsetter:

-Et levende kirkedemokrati trenger alternativer. Derfor vil vi også stille lister i 2019 og gjøre det lett for velgerne. Så om en fortsatt ønsker en åpen og demokratisk folkekirke i framtida, er Åpen folkekirke listen å stemme på.

Hele innlegget til Sandaker-Nielsen under behandlingen på Kirkemøtet:

«Åpen folkekirke gikk til valg for å bidra til å utvikle Den norske kirke som en demokratisk organisasjon. At vi stilte egen liste bidro til å synliggjøre en uenighet som på ingen måte var ny. Det var også tydelig at velgerne hadde lyst til å stemme på oss. Derfor sitter vi her og jobber natt og dag.

Vi ønsker at alle medlemmer – alle døpte –  i Den norske kirke skal ha en reell mulighet til å være med å bestemme hvem som skal styre. Valget er ikke til for oss i Kirkemøtet, men for velgerne. Og velgerne trenger alternativer.

Det er litt rart at så mange påstår at om 4a blir vedtatt, vil det bare være Åpen folkekirke som vil stille til valg. Vi ville i så fall fått reint flertall i alle bispedømmeråd og kirkemøte. At dere som ikke liker retningen vi drar Den norske kirke i, frivillig vil gi oss all makt, tror jeg ikke på.

Det er altså på grunn av velgerne at vi har gått for listevalg. Verken 2 eller 4a er perfekte, men 4a vil være et viktig steg videre på veien mot et velfungerende kirkedemokrati. For Åpen folkekirkes mulighet til å vinne neste kirkevalg, betyr det ikke så mye fra eller til om 2 blir vedtatt. Kanskje det til og med vil gjøre det lettere for oss. Men det blir en dårligere valgordning for velgerne. Det er poenget. Så stem for et bedre kirkedemokrati. Stem for 4a.»

Les innlegg fra verdidebatt med argumenter for hvorfor listevalg er det beste for kirkedemokratiet:

Les hvordan valgreglene for Kirkevalget i 2019 blir:

Bildekreditering: www.kirken.no