Kirken på Pride 2024

Vi er midt i Pride-sesongen, og landet rundt farges gater og kirker i regnbuens farger. Stadig flere menigheter feirer regnbuemesser for å vise at kirken er sted hvor vi alle er hjertelig velkomne. Åpen folkekirke deltar selvfølgelig og bidrar til kirkens tydelighet og synlighet.

Her er noen bilder fra den siste tidens markeringer:

Bildet er fra Lister24 og feiringa i Farsund. Foto: Tom Arild Støle
Bildet er fra Oppland Arbeiderblad og Gjøvik Pride. Foto: Trine Rognli

Fra Regnbuemesse i Haugesund:

I Vår Frelsers kirke i Haugesund holdt lederen i Stavanger bispedømmeråd Helene Breivik Hellerdal denne viktige appellen:

Det er rom for deg i Den norske kirke.

Du er skapt i Guds bilde, og er uendelig mye verdt, akkurat slik som du er.

Ikke la noen andre få deg til å tro noe annet.

Hvorfor skal jeg bry meg med å gå med regnbuearmbånd? Og hva har regnbueflagget å gjøre i kirka?

Mange syns det blir «litt for mye Pride og regnbueflagg» i juni, og lurer på hvorfor det må snakkes så mye om og synliggjøres så veldig år etter år. Og hvorfor skal Kirken være på pride?

Det er fortsatt farlig å være homofil i store deler av verden. Hele 64 land har fortsatt fengsels- eller dødsstraff for homofili. Statistikk og levekårsundersøkelser viser oss at skeive barn og unge har større sannsynlighet for å få problemer med sin psykiske helse enn andre. Utfordringene deres handler ikke nødvendigvis om at det er vanskelig å være skeiv, men om det som kalles minoritetsstress; stigma, diskriminering og mobbing utenfra på grunn av sin legning, sin identitet.

Torsdag denne uken meldte Nrk at PST har avdekka spredning av høyreekstreme holdninger og oppfordringer til vold, på nettforum og sosiale medier. Unge helt ned til 12-årsalder blir radikalisert og påvirket til å spre hat. Mye av dette var retta mot skeive. Amnesty har også avdekka økning i hatretorikk mot skeive, både i sosiale medier, i debattforum og i det virkelige liv. Transpersoner er de som opplever mest hat og negative fordommer. Flere forteller om at de ikke tør være seg selv fullt og helt, av frykt for å møte negative kommentarer.

Denne hatretorikken og negative holdninger til skeive finnes også i kirka. Vi har dessverre en lang historie med undertrykking og diskriminering av mennesker med LHBT+-identitet. Men utviklingen går i positiv retning, og de siste 10 årene har det skjedd store endringer:

I fjor kom våre biskoper med en uttalelse som erkjenner at kirken altfor lenge har drevet med forskjellsbehandling av homofile, og at biskopenes holdninger til og omtaler av homofili har ført til stor sorg og smerte for mange.

For 10 år siden ble Åpen Folkekirke dannet som reaksjon på Kirkemøtets nei til å åpne for vigsel av likekjønnede. I 2017 kom endelig vedtaket som gjør det mulig for homofile og lesbiske å gifte seg i kirken. Vi har gjennomført en arbeidsmiljøundersøkelse om holdninger til LHBT+ blant ansatte i hele Den norske kirke, og begynt å kurse ansatte i LHBT-tematikk med mål om å skape trygge rom for alle som møter kirka. Helt frem til i fjor sommer var det mulig å diskriminere homofile ved ansettelser i kirka – det er det heldigvis slutt på nå. Her i Haugesund, og på Haugalandet, har vi prester, diakoner, kateketer og andre tilsatte som tydelig står opp for mangfold og likeverd og er åpne om sin positive holdning til likekjønna vigsel. Mange deltar også i Pride-paraden.

I år feirer vi også Mosterjubileet: Ved innføringen av Kristenretten i 1024 fikk hvert menneske tilkjent et helt annet menneskeverd enn før, basert på budskapet om at alle er skapt i Guds bilde. I 2024 skjer det fortsatt krenkelser av menneskers verdi, og jubileet setter derfor søkelys både på det å feire fremskrittene, men også viktigheten av å fortsette å forme et rettferdig og godt samfunn for alle. Derfor er Kirken på pride, fordi kirka skal være «der livet leves». Og fordi kirka bærer Jesu budskap om nestekjærlighet og likeverd for alle.

Fra Regnbuemesse i Kristiansand:

Klikk for å lese preken av Nils Terje Andersen 24.08.24 i Regnbuemesse i Kristiansand domkirke under Skeive Sørlandsdager.