Tiåret som endret folkekirken

For åtte år siden var det kun heterofile som kunne gifte seg i kirken. For ett år siden kunne du fremdeles bli nektet jobb i kirken om du var gift med en av samme kjønn. Med Åpen folkekirke ved roret er det heldigvis slutt på slike tilstander i folkekirken.

Etter at Kirkemøtet i april 2014 sa nei til kirkelig vigsel av likekjønnede par, så Åpen folkekirke dagens lys. To måneder seinere, 11. juni, ble organisasjonen stiftet med et tydelig mål: Kirken skulle anerkjenne kjærligheten mellom to av samme kjønn og ønske alle par velkommen til vigsel.

Responsen i Kirkevalget i 2015 var overveldende. Med over 61 prosent av stemmene på landsbasis og hele 76 prosent i Oslo bispedømme, fikk Åpen folkekirke mandat til å gjennomføre viktige endringer. Vi har levert.

Her er noen av de gledelige endringene:

• Allerede 1. februar 2017 kunne de to første to mennene si ja til hverandre og få Guds velsignelse i Eidskog kirke.
  • Åpen folkekirke har bidratt til større mangfold i kirkens styrende organer. Flere unge, flere med LHBT+identitet og flere «helt vanlige folkekirkemedlemmer» har fått sentrale plasser i kirkedemokratiet.
  • Vi har styrket kirkedemokratiet og utviklet folkevalgtrollen, som nå er etablert som en kirkelig styringstjeneste.
  • Vi har bidratt til at kirken har fått mange flotte biskoper og andre ansatte som også er opptatt av våre kjernesaker.
  • Kirken anerkjenner viktigheten av og har et mer offensivt arbeid for likestilling, inkludering og mangfold.
  • Den strukturelle forskjellsbehandlingen av skeive ble det slutt på i Den norske kirke i august 2023, da det ble slått fast at ansatte og søkere som er gift med en av samme kjønn er velkomne som arbeidstakere over hele landet. Her har Den norske kirke vist vei, og gir et tydelig signal til andre tro- og livssynssamfunn om at skeive arbeidstakere ikke skal behandles annerledes enn andre arbeidstakere. Vi håper andre kirkesamfunn kommer etter.
  • I to valg har vi fått fornyet tillit – og målet er fortsatt det samme: En kirke som ikke gjør forskjell på folk og hvor vi alle kan komme akkurat som vi er. Vi ønsker du skal erfare at kirken er din, uansett om du går der ofte eller knapt husker veien.

Betyr alle de viktige gjennomslagene at oppdraget er ferdig og Åpen folkekirke kan legge ned? Nei, absolutt ikke. Det at viktige mål blir nådd, betyr ikke at det ikke er nye utfordringer og muligheter som må håndteres. Vi kan heller ikke ta utviklingen for gitt. Flere grupperinger har stilt til valg og fått innvalgt medlemmer i Kirkemøtet, Kirkerådet og bispedømmeråd kjemper for en annen (og reversert) utvikling.

Her er noen av de mange utfordringene vi i Åpen folkekirke ønsker at Den norske kirke skal lykkes med i årene som kommer:

• Skal vi være en levende og åpen folkekirke over hele landet også om 200 år, må vi engasjere og kommunisere med et samfunn der et mindretall sier at de tror på Gud, og som blir mer individualisert og mangfoldig.
  • Kirken må bidra konstruktivt til at vi får en god, rettferdig og forutsigbar finansieringsordning av Den norske kirke – og alle de andre tro- og livssynssamfunnene også i framtiden.
  • Vi må vi gi barn og unge håp og framtidstro og vi må formidle evangeliet og bibelfortellinger til alle som vokser opp. Det blir det helt avgjørende at vi lykkes med framover.
  • Kirkebyggene er våre – alle i soknet eier dem sammen. Kirkene er for søndagsbruk og hverdagsbruk, de er kulturhus og bønnehus, for klage og lovsang. Det må vi bevisstgjøre folk på.
  • Den diakonale kraften i evangeliet må frigjøres, og vi må møte folk der de er og gi dem det de trenger. Kirken må bidra til at folk forsones – med seg selv og med den andre. Her er det fortsatt en vei som må gås sammen med skeive og vi står midt i utfordringene i forsoningsarbeidet med samer, kvener og skogfinner. Det er avgjørende at vi sammen finner en vei videre.
  • Vi må utvikle en kirkeorganisasjon som får mer ut av hver krone, som deler et felles prosjekt, som er en god arbeidsgiver, og følger opp og skaper gode rammer for frivillige og folkevalgte. Mest mulig ressurser skal brukes der folk bor og lever – i soknet. Sammen med utdanningsinstitusjonene må vi få formidlet at det er stort behov for kantorer og kirkemusikere, kateketer, diakoner og prester, og folk med mange andre utdanninger som gjør at du kan jobbe i kirken. Så skal vi sammen skape arbeidsplasser hvor folk har lyst til å jobbe – lenge.
  • Vi trenger menigheter over hele landet som er gode og inkluderende fellesskap som gir tro, håp og livshjelp. Og hvor vi kan erfare at vi er elsket – akkurat som vi er.

Åpen folkekirke fyller 10 år, og vi har mange visjoner for Den norske kirke og samfunnet vi vil jobbe for blir til virkelighet. Vi vil fortsette å være garantisten for en kirke som har åpne dører til kirkerom og fellesskap over hele landet, som ikke måler folks tro og tvil, og som er en aktiv og engasjert samfunnsaktør – og bygger. Og vi lover å fortsette å stille til valg for å gi folk en mulighet til å stemme på en åpen, inkluderende og demokratisk folkekirke også i årene som kommer.

Gard Sandaker-Nielsen

leder i Åpen folkekirke